Marsvinstjat

Idag har jag fått en helt ny bild av marsvin!
Såhär: Förut har jag tyckt att marsvin är tråkiga, sura små saker som sitter och inte gör nåt i sina burar. Jag har aldrig velat ha nåt marsvin, vad ska man ha det till liksom? De gör ju inget. Kanske äter nåt strå, bajsar, låter lite konstigt, dricker lite vatten ur en flaska. Men så är de inte! Inte egentligen. 
Vi var på Skansen med klassen idag, i studiesyfte för att kolla på trädgårdarna där, och efteråt stannade jag, Johanna, Majsan och Jonas kvar och kollade på djur. Bland annat på marsvin. De var hur härliga som helst! Sprang och skuttade och såg liksom lyckliga ut över livet och över att ha så mycket yta att röra sig på. Och då är de ändå i fångenskap där också, fast utan små burar... Tänk, i det fria, på riktigt, vad lyckliga de ska vara där! Det gjorde i alla fall mig glad att se deras små pinnben liksom fällas ut innan de kutade iväg. Husdjursmarsvinen (de tråkiga och sura) tror man ju knappt har några ben, men de är ju bara för att de aldrig får chansen att springa av sig som de behöver.
Nu är jag ännu mer övertygad om att aldrig skaffa marsvin, eller annat djur i liten bur. De ska springa runt i Sydamerika och akta sig för jägare.

Lite saker Wikipedia nyss lärt mig om marsvin:
- De har funnits i femton miljoner år typ
- Ordet marsvin kommer från tyska Meerschweinchen, och betyder "liten havsgris"
- I Peru äter man 20 000 ton marsvinskött per år
- Världens äldsta marsvin blev 15 år
- En marsvinshona är brunstig ungefär var 15:e dag

Så. Nu känner jag mig nöjd om det här ämnet. Snart fördjupar jag mig i nåt annat trevligt.

Kommentarer
Postat av: Per

Marsvin är som kräm. Jättegott.

2009-06-12 @ 16:53:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback